onsdag den 18. februar 2009

Perlebyg...

Uha, jeg tror næsten ikke jeg tør skrive 'perle'. Sæt jeg stødte nogen :-). Spøg til side, her er tale om polerede byggryn. I årevis har jeg været ved at kvæles i diverse intetsigende pastasalater. Når der er en eller anden sammenskuds-begivenhed, er det helt sikkert at der dukker ind til flere op af slagsen. Jeg må med skam erkende at jeg selv er mødt op med et par stykker gennem tiden. Men det ændrede sig alt sammen da jeg opdagede alle de forskellige kornsorter. Havde slet ikke forestillet mig at der var så mange spændende anvendelsesmuligheder. Den her perlebyg er blid og neutral, men kan optage meget smag. Den er fantastisk god i salater og meget sundere end pasta. Den kan også koges og spises til en gryderet i stedet for ris. Den kan tilmed bruges til risotto. Husk bare at skylle kornene godt i 3-4 hold koldt vand, da de ellers har en tildens til at skumme fælt.

Købt i Irma til (gisp!) ca 35 kr. Økologi koster kassen.

Perlebygsalat m/ pesto: Kogt perlebyg, pesto, gulerod, squash, tomat i tern (uden kerner), rød peber og en lille ds majs. Der kan med fordel vendes en håndfuld ruccola i inden servering.

Ingen kommentarer: