fredag den 23. juli 2010

MSC-mærket...

Tænker du over dyre-velfærd og naturens ressourcer når du køber ind? Tænker du over om din mad er et kvalitetsprodukt eller 'bare' er spiselig? Jeg forsøger at tage stilling til de ting jeg kommer i min mund og ikke bare ukritisk fylde kroppen op med alt muligt junk. For et par år siden overvejede jeg kraftigt at blive vegetar, men elsker kød og fisk alt for meget til at kunne give det op. I stedet valgte jeg økologien til, for så vidste jeg at det kød jeg spiste kom fra dyr der havde levet en godt liv. Eller i hvert fald et bedre liv end de der var 'dyrket' på kæmpe farme. Men hvad med fisken? Hvordan kan man få fisk på bordet uden at belaste miljøet?

I dag fandt jeg denne dåse MSC-mærkede dåse torskerogn i Kvickly og blev rigtig glad. Den røg straks i kurven. I morgen bliver den skåret i skiver, stegt i SMØR og nydt med citron og hjemmelavet remoulade. Mums!

MSC står for Marine Stewardship Council. MSC er en uafhængig organisation, der arbejder for at bevare det naturlige havmiljø og sikre fiskebestanden. MSC har sit eget mærke, som fiskeproducenter kun får lov at bruge i forbindelse med fiskeprodukter, der lever op til strenge regler for miljøvenligt og bæredygtigt fiskeri. MSC blev etableret i 1997 af Unilever og WWF Verdensnaturfonden, men er i dag en uafhængig organisation – og den eneste globale certificeringsordning for fiskeri.

Det er ikke nogen let sag at få lov at bruge MSC-mærket. Når fiskene fanges, skal det nemlig ske i overensstemmelse med de tre MSC-principper for fiskeri:

1) Fiskeriet skal udføres på en måde, der ikke fører til overfiskeri og nedfiskning af den udnyttede art. For de arter, der er nedfiskede, skal fiskeriet udføres på en måde, der fører til genopbygning af arten.

2) Fiskeriet skal udføres på en måde, der bevarer havets økosystem, dets funktioner, struktur og diversitet.

3) Fiskeriet er underlagt et effektivt forvaltningssystem, der respekterer lokale, regionale og internationale love. Fiskeriet er desuden underlagt standarder, der sikrer langsigtet udnyttelse.

(Kilde: www.wwf.dk og www.rahbek.dk )

Jeg var så super heldig i dag at finde 5 pakker MSC-mærket vildlaks fra Pure Nature. Der var 4 dage til sidste salgsdato, så de var sat ned til 10 kr pakken. Haps - hjem i fryseren med dem. Det er det gode ved Kvickly. De sætter hellere varene ned og får dem solgt, frem for at lade datoen løbe ud og smide det væk. God stil! Det her er, efter min mening, den bedste røgede laks man kan få. Den smelter nærmest på tungen. Og farven er ægte - ikke noget med klamt farvestof der er tilsat foderet her.

Vil du vælge MSC-mærket fisk?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Helt sikkert - ikke mindst efter at have læst 'Eating Animals' af Jonathan Safran Foer. Sjovt at man (eller måske bare jeg) ikke umiddelbart har samme betænkligheder ved fiskeriindustrien som ved slagteriindustrien. Jeg kigger i hvert fald efter MSC-mærket fra nu af. :)